De vakantie valkuil

Heerlijk, het is vakantie. Even een ander tempo, change of scenery en tijd en aandacht voor jezelf en elkaar. Maar pas op, de vakantie is voor veel mensen ook hét moment om terug te vallen in ineffectieve, ongezonde gewoontes. Hoe je dat kan voorkomen lees je in dit voorlopig laatste blog van mij, want ik ga vanwege m’n vakantie een aantal weken offline.

De teugels laten vieren
Nu even genieten, het is vakantie. Tijd om niks te doen en je ’t eten en drinken goed te laten smaken. Een heel begrijpelijke reactie als je je een tijd lang behoorlijk in het gareel hebt gehouden en jezelf, voor je gevoel, veel ontzegd hebt. Echter, als iets een valkuil is om terug te vallen en in een paar weken tijd je ‘vooruitgang’ (die er in dat geval fysiek misschien wel is, maar mentaal nog onvoldoende) weg te gooien is het de vakantie wel. De overtuiging dat je pas écht kunt genieten als je niet hoeft te bewegen/trainen of niet voor gezonde voeding hoeft te kiezen en éxtra veel tijd voor je phone hebt, geeft aan dat je gezonde gedrag nog geen onbewuste gewoontes zijn en de kans op een terugval groot.

Terugval voorkomen
Mensen die hun leefstijl succesvol weten te verbeteren hebben onder andere met elkaar gemeen dat ze op vakantie doorgaan met hun ‘normale’ vitale gewoontes, of daar zelfs nog een schepje bovenop doen. Zij hebben de overtuiging dat ’t bijdraagt aan hun totale welzijn en dus ook aan hun vakantieplezier. Iets van structuur aanbrengen kan je daarbij helpen. Bijvoorbeeld door tenminste 2 trainingen per vakantieweek vooruit te plannen, zodat je (en je gezin) precies weten wanneer je traint. Doe je dat op dezelfde tijdstippen als thuis dan maak je het jezelf nog makkelijker. De rest van de tijd hoef je er dan ook niet bezig te zijn en dat geeft rust. Ook wat betreft voeding op vakantie is het prettig om dezelfde principes te blijven volgen. Hier en daar ervan afwijken is natuurlijk geen probleem, maar hoe dichter je bij ze blijft hoe kleiner de kans op een blijvende terugval. En vakantie is natuurlijk ’t moment om meer rust te nemen. Niet alleen door meer te slapen, maar ook door qua mail, telefoon en andere schermen offline te gaan en in een rustiger ‘state of mind’ te komen.

Een mooie gelegenheid
Ik zie vakantie dan ook juist als het ideale moment om ruimschoots aandacht te besteden aan jezelf. Overmatig consumeren en fysiek en mentaal stappen terug te zetten heeft daar weinig mee te maken. Dan laad je in de vakantie niet op, maar loop je verder leeg.

Kortom, heb je de afgelopen maanden je leefstijl op bepaalde punten verbeterd, dan is je vakantie de kans om te ondervinden of ze al een onbewust onderdeel van je leven zijn geworden of dat je daarvoor extra tijd nodig hebt.

Een fijne vakantie!

Over health coach Reinder Postma

Nadat hij zijn destructieve levensstijl transformeerde naar een leven in balans, werd hij health coach. In zijn boek ‘de gezonde routine methode’, (2016) beschrijft hij zijn verfrissende kijk op ’t ontwikkelen van een blijvend gezonde leefstijl. Niet lang daarna ontwikkelde hij het Health Masters programma voor organisaties waarmee werknemers dé kans krijgen om zowel hun fysiek als geestelijk welzijn duurzaam te verbeteren. Een win-win situatie voor zowel werknemer als werkgever!

SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE WEKELIJKSE BLOG VAN HEALTH COACH REINDER POSTMA.

Een bijzonder vitaal tussendoortje!

Het is niet altijd even makkelijk om altijd en overal gezonde voeding voor handen te hebben. Dat geldt ook voor tussendoortjes. Maar met een beetje voorbereiding kom je een heel eind en voorkom je dat je aan het einde van de ochtend of de middag overvallen wordt door trek en gaat snaaien. In mijn blog van vandaag wil ik één van mijn favoriete tussendoortje met je delen; het is lekker, bijzonder gezond, lang houdbaar en eenvoudig te bewaren en mee te nemen. Veel beter worden ze niet!

Gezondheidseffecten
Ik heb ’t over ‘de noot’. Met een handje noten per dag doe je jezelf een groot plezier. Zo verlagen noten je LDL-cholesterol, waardoor je bloedvaten gezonder blijven. Verder leveren noten veel gunstige voedingsstoffen zoals vezels, eiwit, ijzer en onverzadigd vet. Dé noot der noten is wat mij betreft toch wel de walnoot. Ik sla geen dag over! Deze bevat veel omega-3-vetzuren. Er zijn inmiddels vele onderzoeken die laten zien dat juist deze vetzuren een positieve invloed hebben op met name hart- en vaatziekten, hersenziekten (o.a. depressie en dementie) én kanker (bron; Hoe word je 100?)

Teveel vet?
Veel mensen laten noten staan, omdat ze veel vet bevatten en men denkt er dik van te worden. Beperk de hoeveelheid tot een handje per dag en je zal merken dat dat precies de hoeveelheid is die je nodig hebt om de tijd te overbruggen naar je volgende maaltijd én te profiteren van de gezondheidswinst. En wist je dat uit onderzoek is gebleken dat juist mensen die dagelijks noten eten een smallere taille hebben dan mensen die dat niet doen? Dat komt door het lange verzadigende karakter van noten waardoor de kans groot is dat je over de hele dag genomen minder kcal binnenkrijgt.

Handig
Wat ik zo ideaal vind aan noten is dat ze droog, lang houdbaar en gemakkelijk in een bakje of zakje mee te nemen zijn. Vind je noten duur, koop ze dan heel voordelig in een grotere verpakking op de www.denotenshop.nl. En oh ja, bestel dan meteen wat gebroken lijnzaad (bomvol omega-3-vetzuren) en tarwezemelen(bron van vezels) als toevoegingen voor je havermoutpap, muesli of kwark in de ochtend.

Over health coach Reinder Postma

Nadat hij zijn destructieve levensstijl transformeerde naar een leven in balans, werd hij health coach. In zijn boek ‘de gezonde routine methode’, (2016) beschrijft hij zijn verfrissende kijk op ’t ontwikkelen van een blijvend gezonde leefstijl. Niet lang daarna ontwikkelde hij het Health Masters programma voor organisaties waarmee werknemers dé kans krijgen om zowel hun fysiek als geestelijk welzijn duurzaam te verbeteren. Een win-win situatie voor zowel werknemer als werkgever!

SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE WEKELIJKSE BLOG VAN HEALTH COACH REINDER POSTMA.